Akademia Talentów Przyrodniczych – podwyższenie jakości kształcenia kompetencji naukowych i przyrodniczych w szkołach ponadgimnazjalnych w ramach przedmiotu „Ekologia Krajobrazu”.
Projekt jest realizowany od 2 stycznia 2013 r. do 30 września 2015 r. przez Instytut Środowiska Rolniczego i Leśnego Polskiej Akademii Nauk w Poznaniu, a współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Skierowany jest on do 6 szkół ponadgimnazjalnych z województwa wielkopolskiego.
Głównym celem projektu jest podniesienie jakości i zmniejszenie dysproporcji w kształceniu kompetencji naukowych i przyrodniczych ze szczególnym uwzględnieniem ucznia zdolnego poprzez opracowanie i wdrożenie w 6. szkołach ponadgimnazjalnych Wielkopolski innowacyjnego programu nauczania i rozpowszechnienie go do 30.09.2015 r.
IŚRL PAN opracuje działy programu oraz 24 uczniowskie projekty badawcze, realizowane przy użyciu komputera i Internetu, umożliwiające pracę metodą projektu edukacyjnego w ramach programu EK oraz nakładki na ucznia zdolnego ATP. Nauczyciele będą mieli możliwość wyboru treści, metod, narzędzi i zakresu godzin dzięki dużej różnorodności tematów oraz podziałowi na działy, zagadnienia i tematy. W ramach kształcenia uczniów zdolnych zaproponowane zostaną aneksy z informacjami pogłębiającymi wiedzę: ciekawostki, zestawienia publikacji, adresy internetowe oraz tematy projektów badawczych dla uczniów z zastosowaniem sprzętu zakupionego w ramach projektu. Do tej grupy uczniów zostanie również skierowane zaproszenie do udziału w bezpłatnym, 4-dniowym obozie naukowym, na którym będą prowadzone zajęcia pokazowe przez naukowców. Rolą stworzonego na potrzeby projektu „WORTALU” będzie wsparcie nauczycieli i uczniów w realizacji projektów w zakresie programu EK, metodyki pracy badawczej i matematycznej przez opiekuna merytorycznego forum oraz opiekunów projektów (naukowców). Wśród komplementarnych do treści programu narzędzi edukacyjnych zaproponowane zostaną: programy do plansz interaktywnych, prezentacje multimedialne oraz wideowykłady. Każda z uczestniczących w projekcie szkół otrzyma tablicę interaktywną i komputer oraz zestawy sprzętów i materiałów niezbędnych do realizacji uczniowskich projektów badawczych.
W związku z zakończoną rekrutacją szkół do projektu pt. Akademia Talentów Przyrodniczych – podwyższenie jakości kształcenia kompetencji naukowych i przyrodniczych w szkołach ponadgimnazjalnych w ramach przedmiotu „Ekologia Krajobrazu”, współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, uprzejmie informujemy, że do udziału w projekcie zakwalifikowano: Liceum Ogólnokształcące im. Powstańców Wielkopolskich w Środzie Wlkp., I Liceum Ogólnokształcące w Lesznie, Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół im. E. Sczanieckiej w Pniewach, I Liceum Ogólnokształcące im. Jarosława Dąbrowskiego w Rawiczu, I Liceum Ogólnokształcące im. Oskara Kolberga w Kościanie oraz Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. J. Kasprowicza w Nietążkowie. Dziękujemy za wykazane zainteresowanie wszystkim szkołom biorącym udział w poszczególnych etapach rekrutacji. Składamy gratulacje wybranym szkołom i równocześnie zapraszamy ich przedstawicieli na konferencję inaugurująca projekt, która odbędzie się dnia 21 marca 2013 r. w Poznaniu.
Rodzime krajobrazy
W czasie realizacji projektu pt. „Jednolity czy mozaikowy? Polny czy łąkowy? Jaki krajobraz preferuje sarna?” w ramach Akademii Talentów Przyrodniczych uczniowie wykonali mnóstwo zdjęć w terenie.
W ciągu sześciu miesięcy obserwowali sarny, a przy okazji podziwiali piękno rodzimych krajobrazów. Nietrudno było zauważyć zmiany w krajobrazie wywołane działalnością człowieka – prace polowe, wznoszenie zabudowań gospodarczych.
Załączone zdjęcia pochodzą z takich miejscowości jak: Białcz Nowy, Księginki, Nacław, Bronikowo – Podśmigiel, Wilkowo Polskie, w których nasi uczniowie dokonywali obserwacji.
Wspólne zajęcia w terenie
7 marca br. wspólnie z opiekunem projektu zorganizowano zajęcia w terenie. Bardzo pożyteczny okazał się wyjazd do miejsc, w których uczniowie przez 6 miesięcy dokonywali obserwacji. Na żywo, w terenie, każdy z nich, miał okazję do prezentacji swojego obszaru badawczego.
Z zaciekawieniem obserwowali walory krajobrazowe terenu oraz jego wykorzystanie rolnicze.
Podsumowanie prac nad projektem
W marcu zakończyliśmy prace nad realizacją projektu pt. „Jednolity czy mozaikowy? Polny czy łąkowy? Jaki krajobraz preferuje sarna?” w ramach Akademii Talentów Przyrodniczych.
Przyszedł czas na podsumowanie wyników naszych obserwacji, których dokonywaliśmy przez sześć miesięcy w miejscowościach: Wilkowo Polskie, Księginki, Nacław, Bronikowo – Podśmigiel, Białcz Nowy. W projekcie brali udział uczniowie czwartej klasy technikum rolniczego: Marek Korbik, Jakub Łakomy, Przemysław Owsianny, Jan Pietrzak, Szymon Szady i Krzysztof Urbaniak.
Pożegnanie absolwentów
Projektem pt. „Jednolity czy mozaikowy? Polny czy łąkowy? Jaki krajobraz preferuje sarna?” realizowanym w ramach Akademii Talentów Przyrodniczych zajmowali się uczniowie 4 klasy Technikum Rolniczego w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Nietążkowie. Byli to: Marek Korbik, Jakub Łakomy, Przemysław Owsianny, Jan Pietrzak, Szymon Szady, Krzysztof Urbaniak.
W dniu 25 kwietnia br. odbyła się szkolna uroczystość, w czasie której społeczność naszej szkoły pożegnała uczniów klas maturalnych. Miłym akcentem było wręczenie nagród książkowych uczestnikom projektu edukacyjnego. Na świadectwach ukończenia szkoły dokonano wpisu o udziale w projekcie.
Podsumowanie projektu
W dniu 21 września 2015 roku odbyło się w Poznaniu spotkanie poświęcone omówieniu projektu „Akademia Talentów Przyrodniczych”. Wzięli w nim udział nauczyciele prowadzący projekty, inicjatorka tego projektu pani Maria Szyszkiewicz-Golis oraz niektórzy z profesorów przeprowadzających zajęcia w terenie podczas dwóch obozów naukowych w Chalinie.
Projekt ATP okazał się trafiony w stu procentach. Korzyści odnieśli uczniowie, którzy zapoznali się z metodami badawczymi, nauczyli się poszanowania przyrody, a kontakt z nią sprawiał im radość.Prowadzący zajęcia także odnieśli korzyści ponieważ nauczyli się otwartości w kontaktach z młodzieżą.